Kampanjat

Kampanjatoiminnon avulla voidaan luoda määräajaksi perusmyyntihinnasta poikkeavia hintoja yksittäisille tuotteille tai isommille tuotejoukoille.

Kampanjoiden voimassaolo

Jos on voimassa useampia kampanjoita, kampanjat eivät kumuloidu vaan otetaan aina käyttöön yksittäinen kampanja, joka tuottaa halvimman hinnan.

Kampanjan luonti

Uusi kampanja luodaan valitsemalla Tuotteet(1) → Kampanjat(2) → Lisää uusi kampanja(3)

Lisää uusi kampanja

Avautuu näkymä uudesta kampanjasta, josta havainnekuva alla.

Uusi kampanja

Kampanjan määrittäminen

Kampanjalle täytyy määritellä attribuutteja. Alla on lista näistä attribuuteista sekä maininta niistä jotka ovat pakollisia että kampanja voidaan luoda onnistuneesti. Punainen tähti (*) attribuutin edessä tarkoittaa että tieto on pakollinen.

  • Nimi

    • Kampanjan nimellä voimme helposti seurata eri kampanjoita. Kampanja kannattaa nimetä selkeästi. Tämä tieto on pakollinen.
  • Alennusmäärä

    • Tähän syötämme euromääräisen alennuksen. Esimerkkikampanja: ”Tuote tänään 2 euron alennuksella”
  • Alennusprosentti

    • Tähän syötämme alennusprosentin kampanjalle. Esimerkkikampanja: ”Tuote tänään 10 prosentin alennuksella”
  • Absoluuttinen hinta

    • Tähän syötämme absoluuttisen hinnan kampanjalle. Esimerkkikampanja ”Tuote tänään 3 euroa”
  • Alkamispäivä

    • Tähän kenttään syötetään kampanjan alkamispäivä. Kampanja alkaa syötetyn alkamispäivän mukaan aikaleimalla 00:00:00. Alkamispäivä on pakollinen tieto.
  • Vanhentumispäivä

    • Tähän kenttään syötetään kampanjan päättymispäivä. Kampanja päättyy syötetyn vanhentumispäivän mukaan aikaleimalla 23:59:59. Kampanjalla ei ole pakko olla vanhentumispäivää, jolloin kampanja on jatkuvasti voimassa oleva.
  • Minimimäärä

    • Tähän syötetään määrä kuinka monta tuotetta kuitilla täytyy olla, ennen kuin kampanja astuu voimaan. Tämä asetus voidaan ohittaa rivikohtaisella asetuksella.
  • Maksimimäärä

    • Tähän syötetty määrä määrittelee kuinka monta tuotetta kuitilla voi olla, ennen kuin tämä kampanja lakkaa toimimasta.
  • Asiakasryhmä

    • Alasvetovalikosta voi valita kampanjan koskemaan vain tiettyä asiakasryhmää. Esimerkiksi kanta-asiakkaat. Tällöin kampanja astuu voimaan vain kun kuitille on poimittuna asiakas joka kuuluu kanta-asiakkaat asiakasryhmään. Asiakasryhmiä voi luoda osiossa Asiakkaat -> Asiakasryhmät
  • Tyyppi

    • Alasvetovalikosta voi valita onko kampanjatyyppi Tuotekampanja vai Tuoteryhmäkampanja. Tuotekampanjaan voi poimia yksittäisiä tuotteita, kun taas vastaavasti Tuoteryhmäkampanjaan voi poimia vain Tuoteryhmiä. Tätä asetusta ei tallennuksen jälkeen voi enää muuttaa. Tämä tieto on pakollinen
  • Kampanjakohtaiset määrät

    • Kun asetus on käytössä, minimi- ja maksimimäärät lasketaan kaikista tähän kampanjaan liitetyistä tuotteista. Kun asetus ei ole käytössä, minimi- ja maksimimäärät lasketaan tuotekohtaisesti.
  • Ei syötettyjä alennuksia

    • Kun asetus on päällä, tämä estää käyttäjiä syöttämästä alennuksia kampanjan toimesta alennetuille kuittiriveille. Kun asetus ei ole käytössä, niin tämä voidaan tuotekohtaisesti määritellä.
  • Myymälä

    • Myymälälistauksesta voidaan helposti valita myymälät joissa kyseinen kampanja on voimassa. Jos käytössä on vain yksi myymälä niin tätä asetusta ei voi muuttaa.

Kampanja esimerkki

Esimerkki kampanja

Esimerkki kampanjassa näkee että nimeksi on annettu "T-paita kampanja" jonka Alkamispäivä on 8.5.2024 ja Vanhentumispäivä 31.5.2024. Kampanjalle on laitettu täppä kohtaan Ei syötettyjä alennuksia joka siis tarkoittaa että kampanjaan toimesta alennetuille riveille ei voi kassalla antaa lisäalennusta.

Kampanjaan on liitetty 4 eri tuotetta, joille on jokaiselle annettu omat rivikohtaiset alennusmääreet. T-paita Valkoinen L-koko, T-paita Valkoinen M-koko sekä T-paita Valkoinen S-koko tuotteilla on annettu keskenään samat määreet. Eli kun näitä tuotteita poimii kassalla vähintään 2 kappaletta niin kassa laskee näille tuotteille 10 prosentin alennuksen. Tuotteelle T-paita Valkoinen XL-koko on annettu muista tuotteista poikkeavat määrät ja ale%. Kun tätä tuotetta poimii kassalla vähintään 4 kappaletta niin kassa laskee tälle tuotteelle 20 prosentin alennuksen. Tämän lisäksi tälle tuotteelle on laitettu rivikohtainen asetus Ei syötettyjä alennuksia asetukseen "Ei", tämä siis tarkoittaa sitä että kampanja-alennuksen lisäksi tuotteelle voi kassalla antaa lisäalennuksen.