Markkinointiryhmät ja markkinointiryhmätyypit

Päivitetty: 01.06.2022

Managerilla voidaan luoda yleiskäyttöisiä markkinointiryhmätyyppejä. Markkinointiryhmätyyppiin voidaan lisätä hierarkiarakenteita tuoteryhmien tapaan, mutta tuoteryhmien yhdestä hierarkiarakenteesta poiketen näitä hierarkiarakenteita voi olla yksi per markkinointiryhmätyyppi. Hierarkiat koostuvat markkinointiryhmistä.

Markkinointiryhmätyypin luonti

Valitse Tuotteet -> Markkinointiryhmät -> Lisää uusi markkinointiryhmätyyppi

  • Nimi: markkinointiryhmätyypin nimi
  • Toimintokoodi: markkinointiryhmätyypille määritetty toimintakoodi, jolla tunnistetaan managerissa ja muissa tuotteissa (mm. verkkokauppa) ryhmän käyttötilanne ohjelmiston puolella. Mahdollisia toimintokoodeja ovat:
    • WEBMAIN: Verkkokaupan navigaatiossa näkyvät ryhmät
    • WEBFRONT: Verkkokaupan etusivulla näkyvät ryhmät
    • WEBDELIVERY: Ryhmät, jotka määrittävät verkkokaupan toimituksen tuotteiden tilavuuden.
    • EVIRA: Evira-raportoinnissa käytetyt ryhmät. Markkinointiryhmän luomisen jälkeen markkinointiryhmätyypin alle tulee lista markkinointiryhmistä, jotka kuuluvat luotuun ryhmään. Tämä on aluksi tyhjä. Oikealla ovat valinnat "Lisää uusi markkinointiryhmä" ja "Järjestele markkinointiryhmiä".
    • WEBCATEGORY: Verkkokaupan ominaisuuskategoriat, joilla määritellään verkkokauppatuotteille tuotehaun suodatuksessa käytettyjä ominaisuuksia. Esimerkiksi tuotteen pituus, millikoko, vuosimalli tms.

Markkinointiryhmän luonti

Klikkaa "Lisää uusi markkinointiryhmä".

  • Nimi: markkinointiryhmän nimi
  • Kuvaus: nimeä tarkempi kuvaus ryhmästä
  • Piilotettu: onko ryhmä näkyvillä käyttötilanteessaan esim. verkkokaupassa
  • URL avain: verkkokaupassa näkyvä URL osa. Luodaan automaattisesti nimestä, jos ei ole asetettu

Markkinointiryhmien järjestely

Klikkaa "Järjestele markkinointiryhmiä". Avautuvassa näkymässä markkinointiryhmiä voi raahata hiirellä toistensa sisälle tai ylä- ja alapuolelle.

Tuotteiden liittäminen markkinointiryhmiin

Tuotesivulla voidaan lisätä tuote markkinointiryhmätyypin markkinointiryhmiin "Markkinointiryhmät"-välilehdessä. Tuotteen voi liittää useaan eri markkinointiryhmätyypin markkinointiryhmiin. Tuotteita voidaan myös lisätä ja poistaa markkinointiryhmistä massaliitoksella.

Verkkokaupan tilavuusryhmien luominen

Verkkokaupan toimitustapoja varten tuotteita voidaan lisätä eri tilavuusluokkiin. Tällä hetkellä tilavuusluokat tukevat vain tuotteen korkeutta ja Postin toimitustapoja. Mahdollisia tilavuuden yläluokkia on kaksi: Posti-normal ja Posti-plus Asetukset yläluokkia varten asetetaan seuraavasti:

  • Posti-normal
    • Nimi: Posti-normal
    • Kuvaus: 1
    • URL avain: posti-normal
    • Piilotettu: Kyllä
  • Posti-plus
    • Nimi: Posti-plus
    • Kuvaus: 2
    • URL avain: posti-plus
    • Piilotettu: Kyllä

Yläluokkien alle luodaan halutut tilavuusluokat. Esimerkiksi XXL-tilavuusluokka luotaisiin seuraavalla tavalla:

  • Nimi: XXL
  • Kuvaus: 60x60x100
  • URL avain: xxl
  • Piilotettu: Ei

Luotu tilavuusluokka järjestetään "Järjestele markkinointiryhmiä" -toiminnolla joko Posti-normal tai Posti-plus yläluokan alle. Tilavuusluokan kuvaus määrittää tilavuuden dimension. Järjestys on KORKEUSxSYVYYSxLEVEYS. Kun tilavuusluokka on luotu, voidaan tuotteita lisätä kyseiseen tilavuusluokkaan. Tilausta tehdessä jos tuotteita on kytketty tilavuusluokkaan, tarkistetaan toimitustapoja tarkennettaessa mitä toimitustapoja voidaan käyttää. Toimitustavat, jotka eivät täytä tarvittavaa tilavuutta, rajataan pois käyttäjän näkyvistä.

Esimerkki tilavuusryhmistä

Tilavuusryhmät