Moneymaker Verkkokaupan käyttöönoton info kauppiaalle

Päivitetty: 18.7.2023

Verkkokauppan käyttöönotto yhdessä Crafthouse Retail Solution (CRS) toiminnanohjauksen kanssa

Verkkokauppaa ohjataan ainoastaan CRS järjestelmästä, eikä sille ole muita toiminnan ohjaamisen käyttöliittymiä. Money Maker verkkokauppa voidaankin nähdä CRS järjestelmän komponenttina, vaikka se teknisesti se onkin täysin erillinen sovellus.

Verkkokaupan käyttöönoton vaiheet

  1. Aloituspalaveri (yhdessä)

    Meidän tekniset asiantuntijamme keskustelevat kanssanne tarkemmin verkkokaupan määrittelyistä ja verkkokaupan käyttöönoton ja räätälöinnin työaikabudjeteista ja aikatauluista.

  2. Käyttöönottokoulutus (yhdessä)

    Verkkokaupan kouluttautumisen osa 1/2. Koulutamme teille tuoterekisterin muokkaamisen verkkokauppaa varten. Jos tuotehallinta verkkokaupan kanssa ei ole ennestään tuttua, vaaditaan siihen lyhyt perehtymis koulutus 1-2h. Koulutuksessa käydään läpi sitä, miten tuotteet, markkinointiryhmät voidaan asettaa, jotta ne saadaan halutulla tavalla verkkokauppaan.

  3. Datan valmistelu (kauppias)

    Teidän tulee muokata Managerissa koulutuksen perusteella valmiiksi. Varsinkin tuoterekisteri ja rekisteriselosteet ovat suuressa roolissa. Suuressa tuoterekisterissä tässä saattaa mennä aikaa ja kannattaakin priorisoida tärkeimmät asiat ja tuotteet ensin. Tuoterekisterin laajennusta verkkokauppaan voi jatkaa käyttöönoton jälkeenkin. Verkkokauppapohjan ulkoasun räätälöinnin eteneminen ja onnistuminen vaatii tuotteita, tuoteryhmiä, some linkit, rekisteriselosteet, yritystiedot yms. paikalleen.

  4. Verkkokauppapohjan pystytys (Crafthouse)

    Crafthouse pystyttää verkkokaupan pohjan.

  5. Pohjan räätälöinti (Crafthouse)

    Kun tuoterekisterissä alkaa olemaan riittävästi tuotteita, voidaan verkokaupan ulkoasu ja toiminnallisuus räätälöidä sovitunlaiseksi.

  6. Räätälöidyn pohjan tarkastus

    Kun ulkoasu ja toiminnallisuus alkaa olemaan maalissa, niin verkkokauppa tuodaan lukittuna näkyville siten, että kauppias pääsee tarkastamaan ja testaamaan lopputuloksen, sekä huomauttamaan jos jotain pitää vielä muokata. Crafthouse tekee tarvittavat loppumuokkaukset ja korjaukset verkkokauppaan.

  7. Tilataan ja liitetään oheispalvelut

    Kauppias tilaa oheispalveluiden tunnukset ja toimittaa integrointiin vaadittavat tunnukset, tilitiedot tai upotuskoodit Crafthouselle, verkkokauppaan liittämistä varten.

  8. Avataan kauppa julkiseksi

    Salasana poistetaan ja kauppa liitetään viimeistään nyt lopulliseen domainiinsa. Testitunnukset muutetaan tuotanto tunnuksiksi.

  9. Verkkokaupan hallinnan koulutus

Miten verkkokauppa kannattaa määritellä?

Verkkokaupan määrittelyn ja toteutuksen metafora voisi olla muotokuvan veistäminen. Ensin pyritään löytämään sopivat ääriviivat ja sitten aletaan lisäämään aina enemmän ja enemmän yksityiskohtia, kunnes savimöykystä on muovautunut mestariteos.

Eli ensin määritellään isot ja pääpiirteiset asiat. Mitä ydinominaisuuksia ja toiminnallisuuksia verkkokaupassa pitää olla. Mitkä ovat verkkokaupan pää väriteemat ja fontit. Millainen pääelementtien, kuten tuotevalikon sijainti ja toiminnallisuus verkkokauppaan halutaan.

Kun verkkokauppa alkaa hahmottumaan ja muotoutumaan, niin voidaan paneutua aina tarkempiin yksityiskohtiin, riippuen verkkokaupan muokkauksen työajallisesta budjetista.

Verkkokaupan määrittelyyn kannattaa aina lisätä selkeä valmiin määritelmä, eli englanniksi "Definition of Done", joka tarkoittaa sitä, että kun sen määritelmän mukaiset asiat on saatu objektiivisesta näkökulmasta valmiiksi, niin työ on valmis. Ilman tätä määritelmää, projektin valmistuminen on mielipide kysymys. Tämä voi johtaa siihen, että kokonaisuuteen ei koskaan olla tyytyväisiä ja työaikabudjetti huveta erinäisiin pikkutarkkoihin säätöihin.

Verkkokauppa kannattaa saada peruskuntoon ja avatuksi. Sen jälkeen käytön aikana alkaa paremmin hahmottamaan, mikä toimii ja mikä on tarpeellista ja verkkokauppaa voidaan julkaisun jälkeen jatkokehittää esim. kloonatussa testiympäristössä.

Verkkokaupan käyttöönoton työnjako

Kauppias: * Valmistelee tuoterekisterin verkkokauppakäyttöä varten * Lisää verkkokaupan oheissisällön * Esimerkiksi: rekisteriselosteen, toimitusehdot, karusellikuvat, tuoteryhmittelyn, linkit someen * Tilaa verkkokauppan toimintaa tukevat ulkopuoliset palvelut * Esimerkiksi: maksunvälitys, tavaran toimitus, sähköposti, domain

Crafthouse: * Verkkokauppapohjan pystytys * Teknisen ulkoasun ja tilattujen räätälöintien toteutus * Ulkopuolisten tilien liittäminen verkkokauppaan * Tekniset asetukset * Tilattujen modulien ja ominaisuuksien avaukset * Verkkoaupan avaus kun kauppias on hyväksynyt verkkokaupan